Auteurs
Marie Lotte Hagen
Nydia van Voorthuizen
Blossom Books
2018
92

In Nederland en België hebben vrouwen stemrecht, mogen ze werken en vrijuit hun mening geven. Dit betekent echter niet dat een feministisch pleidooi als Damn Honey niet meer nodig is. In onze samenleving zitten nog enorm veel vrouwonvriendelijke denkbeelden vervat die het alledaagse leven van vrouwen beïnvloeden. Uitspraken als ‘Boys will be boys’, ‘Ben je ongesteld ofzo?’ en ‘Wees blij dat je wordt nagefloten’ zijn helaas nog altijd aan de orde van de dag. Meisjes plagen, kusjes vragen? Nee! Volgens Marie Lotte Hagen en Nydia van Voorthuizen is het tijd voor verandering. De eerste stap naar deze verandering zetten ze met dit positieve pleidooi om te doen waar je zelf zin in hebt.

Damn Honey - Marie Lotte Hagen en Nydia van Voorthuizen

Doe waar je zelf zin in hebt

Je flappen moeten verbergen. Alle ballen in de lucht kunnen houden. Zonder relatie niet compleet zijn. Dat seks om de man draait. Dat het je eigen schuld is als je nageroepen wordt -Marie Lotte en Nydia zijn er klaar mee. In dit pamflet schoppen ze deze misvattingen dan ook graag onderuit. Ondersteund door hun eigen ervaringen roepen zij iedereen op om eens na te denken over de wereld om je heen en om vooral te doen waar je zelf zin in hebt.

Damn Honey begint met de zin “Dit schreven we voor jou”. Ik vind het erg tof dat de lezer gedurende het hele boekje actief wordt aangesproken. Zoals de ondertitel al zegt is Damn Honey ‘een positief pleidooi om te doen waar je zelf zin in hebt’. En dat vind ik een ontzettend belangrijke boodschap. Ook de cover spreekt mij enorm aan – dit is een goed voorbeeld van intersectioneel feminisme. We zien slanke en volle vrouwen, witte en zwarte vrouwen, iemand met een hoofddoekje en iemand die met een kruk loopt. Oftewel: dit boek is geschikt voor alle vrouwen.

Ook de mooie vormgeving van de rest van het boekje springt in het oog. Damn Honey is absoluut een boek van deze tijd met WhatsApp berichten en toffe quotes pagina’s. De korte zinnen en opvallende tussenkopjes zorgen ervoor dat dit boek gemakkelijk leest. Ook de minder fanatieke lezers zullen zich hierdoor aangesproken voelen.

Een belangrijk pleidooi

Ik vind het zeer belangrijk dat boeken als Damn, Honey geschreven worden. Ik denk dat het voor veel meisjes en vrouwen waardevol is om dit boekje te lezen. Marie Lotte Hagen en Nydia van Voorthuizen vertrekken vanuit hun eigen ervaringen om thema’s als eigenwaarde, selfcare, body positivity, seks en relaties te bespreken. Zo is Marie Lotte erg open over de eetstoornis waarmee zij als tiener kampte en vertelt Nydia een persoonlijk verhaal over seksuele intimidatie. Het is heel knap hoe beide schrijfsters zo open zijn over hun eigen ervaringen.

De cruciale les van Damn Honey lijkt te zijn: maak je eigen keuze. Het gaat er niet om wat anderen denken van je kleding, make-up, lichaam – als jij je er maar prettig bij voelt. Een fijne invalshoek! Zeker als reactie op het boek sexy, but tired, but sexy van influencer Jamie Li. Ik denk dat influencers veel sociale druk uitoefenen op jonge meisjes om sexy en perfect te zijn, dus het is fijn dat de dames van Damn Honey met een tegengeluid komen. De goede raad van Marie Lotte en Nydia is allemaal erg waar en relevant, maar zelf haalde ik niets nieuws uit dit boekje. Damn, Honey is een spoedcursus feminisme voor beginners. Als je hier al langer mee bezig bent of het je gewoon niet zoveel kan schelen wat anderen van je denken, dan is dit boekje weinig vernieuwend.

Mijn grootste struikelblok was echter het taalgebruik. De dames schrijven in spreektaal. Het komt voor dat dit heel krom Nederlands is “beter is je leven leuk”. Daarnaast worden er veel hoofdletters en uitroeptekens gebruikt, waardoor het allemaal wat schreeuwerig is. Ook het overmatige gebruik van Engelstalige woorden had voor mij niet gehoeven. Al denk ik wel dat deze stijl enorm aanslaat bij de doelgroep.

Ik zou Damn Honey zeker aanraden aan jonge meiden (in de leeftijdscategorie 12-16 jaar). Ik vind het belangrijk dat ook zij leren dat het anders kan en dat onze maatschappij niet om mannen hoeft te draaien. Door de jeugdige schrijfstijl en de ietwat oppervlakkige manier waarop de onderwerpen aangeraakt worden, is dit echter geen topboek voor iemand van mijn leeftijd. Wat mij betreft ontbreken er nog een aantal belangrijke onderwerpen, maar voor die €6,50 is Damn Honey absoluut de moeite waard.

Podcast: Damn Honey ? Wil je meer feministische tips van Marie Lotte Hagen en Nydia van Voorthuizen? Luister dan zeker ook naar hun podcast Damn, Honey.