Brian Elstak
i.s.m.
Karin Amatmoekrim
Das Mag
2017
129

In Tori vertelt Brian Elstak in samenwerking met Karin Amatmoekrim het bloedstollende avontuur van drie dappere mensenkinderen: Cel, Bones en Zi. Hun toch al niet zo alledaagse leven komt op z’n kop te staan wanneer de afgunstige Vos in zijn geblindeerde limo voor de deur staat. Om hun vader, reuzenschildpad Jean-Michel, te redden gaan de kinderen de strijd met Vos aan. Tori is een fantasierijk kinderboek met prachtige tekeningen, waarvan het open einde doet verlangen naar meer.

Tori - Brian ElstakTori - Brian Elstak Tori - Brian Elstak

De verhalen van de reuzenschildpad

Reuzenschildpad Jean-Michel is een echte ’tori-man’, een verhalenverteller. Hij woont op een tropisch eiland bevolkt met verschillende dieren en mensen. Wen er maar vast aan: Brian Elstak maakt in dit jeugdboek een heerlijke mix van mensen, dieren en wezens. Veel van de eilandbewoners verzamelen zich regelmatig rond het kampvuur van Jean-Michel om naar zijn verhalen te luisteren.

Het waren magische avonden, want hoe druk het ook was, als Jean-Michel een tori vertelde, was het doodstil, en dan luisterden de eilandbewoners naar elk woord, en elke zucht en ook elke stilte waarmee de toriman aan zijn verhaal bouwde.

Drie dappere mensenkinderen

Op een dag vindt de reuzenschildpad drie grote eieren op het strand. Hij broedt ze uit en is vanaf dat moment de vader van twee mensenjongens en een mensenmeisje. Cel, Bones en Zi moeten in Tori hun vader te hulp schieten wanneer Vos met akelige plannen op de proppen komt. Gelukkig hebben ze wapens: een potloodzwaard, een ijzersterk Colossusschild en een raadselachtige tijgerklauw. En dat is maar goed ook. Onderweg moeten ze het bijvoorbeeld opnemen tegen Croc – een krokodil op een motorfiets – en maken ze kennis met een draak met witte sportsokken.

Ze liepen behoedzaam verder en toen zagen ze hem: de draak.
Hij lag dwars op een groot bankstel met zijn voeten omhoog, witte sportsokken in badslippers, in zijn mondhoek een pijp. Op zijn grote neus een bril. Hij was verzonken in een dik boek dat hij met een hand omhooghield. Om de bank heen, in tientallen torentjes opgestapeld, lagen nog meer boeken. Sterker nog, zover ze keken was de vloer van de woning bezaaid met boeken, boeken en nog eens boeken.

Tori is een geweldig avontuur om te lezen. De kleurrijke fantasiewezens en onverwachte plotwendingen maken het verhaal een grote verrassing van begin tot eind. En hoe cool is de draak? Bovendien bevat dit boek schitterende illustraties van Brian Elstak (om in te lijsten zo mooi!). De creativiteit van zowel het verhaal als de tekeningen lijkt oneindig, wat Tori een feestje om te lezen maakt.