Tot bloed op het droge: een watersnoodramp dwingt Nederlanders te emigreren

Tot bloed op het droge
Jerry Goossens
Lebowski
2017
272

Tot Bloed op het droge is een bijzondere vertelling over Hollanders die wegens de overstroming van hun land naar Noord-Afrika geëmigreerd zijn. Zij zijn nu ‘de ander’ en krijgen te maken met een hoop vooroordelen. Zo worden ze bijvoorbeeld steevast Kazen genoemd. Op deze manier is dit boek een omgekeerde migratieroman die je als lezer doet nadenken over de migratieproblematiek in onze huidige maatschappij. Hoewel het een zeer originele vertelling is, ligt de nadrukt iets te veel op religie. Soms lijkt het plot ondergeschikt aan de setting. Desalniettemin is dit een origineel verhaal, grappig en schrijnend actueel tegelijkertijd. Een verhaal dat je aan het denken zet en je jezelf doet verplaatsen in het leven van een migrant. Oftewel: een uiterst actuele toekomstroman.

Tot bloed op het droge - Jerry Goossens

De opbouw van een nieuw bestaan

In Tot bloed op het droge heeft een Watersnoodramp het overgrote deel van Nederland ten gronde gericht. Er is nog weinig over van dit landje aan de Zuiderzee. Daarom is een groep Hollanders naar noordelijk Afrika geëmigreerd. Hier proberen ze al enkele generaties een nieuw bestaan op te bouwen. De meeste Nederlanders werken in de hasjteelt, drinken na de kerk op zondag hun jenever en kunnen redelijk met de  autochtone bevolking opschieten – zolang de werelden maar strikt gescheiden blijven. Dan verschijnt een nieuwe dominee ten tonele met een heilige opdracht die de ogenschijnlijk vreedzame gemeenschap tot een kookpunt zal brengen.

“Bij een van die aanvaringen voor het theehuis was het Christiaan plotseling duidelijk geworden dat het niet zomaar een belediging was, maar een specifieke. Van het ene op het andere moment drong het tot hem door dat er een kloof gaapte tussen Kazen en niet-Kazen. Dat hij ‘de ander’ was.”

De toekomstroman van Jerry Goossens is actueel en vertrekt vanuit een interessante premisse. Wat als de Nederlanders eens ‘de ander’ zijn en te maken krijgen met de alledaagse beslommeringen van het leven als immigrant? Als je de taal niet spreekt, de gebruiken niet kent en een ander geloof aanhangt. Als je dagelijks geconfronteerd wordt met een scheldnaam. Blazen de arrogante Hollanders dan nog altijd zo hoog van de toren?

Goossens weet de thematiek perfect te vatten. Zonder voorkeur voor één van beide zijden laat hij beide partijen hun zegje doen, waardoor de verschillen in levensstijl het verhaal vertellen zonder een direct oordeel te vellen of met de vinger te wijzen.

Tot bloed op het droge - Jerry Goossens

Christendom vs. Islam

In Tot bloed op het droge is er veel aandacht voor religie. Zeker de passages waarin de islam en het christendom met elkaar vergeleken zijn erg interessant. Daarnaast is het een gedurfde keuze dat het hoofdpersonage af en toe twijfelt aan zijn geloof. Maar hoewel het een interessant thema is, haalt de grote focus op religieuze denkbeelden de vaart wat uit het verhaal. Sowieso voelt het alsof het verhaal zelf soms ondergeschikt is aan de setting. De wereld wordt tot in de details geschetst, maar de ontknoping van het verhaal valt een beetje tegen.

Wel erg leuk: Tot bloed op het droge zit vol grappige verwijzingen naar Nederland. Niet alleen lopen alle Kazen op klompen, ook hebben ze het maar al te graag over tv-programma’s als ‘Ik houd van Nederland’ en ‘Hart van Holland’. Ook zit er heel wat herkenbare muziek in het verhaal verstopt, die je tijdens het lezen in je hoofd begint te zingen. Dergelijke verwijzingen zorgen  voor humor en lucht in het verhaal en dat is fijn.

Tot bloed op het droge is een uiterst actuele toekomstroman die het thema migratie op compleet nieuwe wijze belicht.

Tot bloed op het droge - Jerry Goossens

Met dank aan Lebowski Publishers voor het opsturen van een recensie-exemplaar.