KORT. Een avond met en over het korte verhaal

Donderdag 15 februari vond alweer de vijfde editie plaats van het jaarlijkse Gentse evenement in het teken van het korte verhaal: KORT. Presentator van dienst Christophe Vekeman leidde de avond, waarvan hij het programma samen met organisator Gert Brouns van Boekhandel Limerick samenstelde, in goede banen. Op het podium onder anderen Gerda Blees, Pieter Kranenborg, Han Zinzen en Erwin Mortier.

Aan doodgaan dachten we niet - Gerda Blees Aan doodgaan dachten we niet - Gerda Blees

De Nederlandse debutante Gerda Blees mocht het spits afbijten. “Ik krijg vaak te horen dat ik mijn verhalen voorlees alsof het me niets kan schelen, maar ik vind het ook zielig wat er gaat gebeuren.” En zielig is het verhaal Jonathan kiest zijn ellebogen dat ze ten gehore brengt zeker. Als luisteraar of lezers moet je bepaalde stukken van het verhaal zelf invullen, maar Gerda Blees steurt je de juiste kant op en geeft je een onaangenaam gevoel in de buik. Een pijnlijk maar mooi verhaal. Ik kijk er in ieder geval al enorm naar uit om de bundel Aan doodgaan dachten we niet te lezen, die ik na afloop van het evenement kocht en liet signeren.

De Gelukszoekers - Mathijs Duyck en Jelle Meys  De Gelukszoekers - Mathijs Duyck en Jelle Meys

Vervolgens was het de beurt aan een bijzonder trio: auteur Mathijs Duyck, illustrator Jelle Meys en gitarist Pieter Servranckx betreden het podium. Mathijs draagt voor uit De Gelukszoekers, terwijl Jelle live illustreert en Pieter een soundtrack voorziet. Een smetteloze performance werkt heel aanstekelijk op het publiek en het is een heerlijk bizar verhaal in de stijl van Joost Vandecasteele. Ook dit boek moest mee naar huis! Want de illustraties zien er prachtig uit en ik ben gek op dergelijke absurdistische verhalen.

De derde spreker, of eerder voorlezer, was opnieuw een Nederlandse debutant. De drieëntwintig jarige Pieter Kranenborg las voor uit zijn bundel Astronaut, een boek waarmee ik al meerdere keren in handen heb gestaan in de boekhandel. Het verhaal over de taxichauffeur en zijn liefde voor Bob Dylan vond ik erg mooi en vooral ook herkenbaar.

Op KORT wordt ook vooruitgeblikt op de toekomst. Han Zinzen, van wie er binnenkort een bundel verschijnt, bracht een verhaal dat zeer actueel aanvoelt in deze tijden van #MeToo. Op het podium kreeg hij gezelschap van gitarist Walter Broes. Samen brengen de mannen een zeer sterke combinatie van proza en muziek. Han Zinzen brengt zijn verhaal met passie en inlevingsvermogen. De muzikale toets van Walter Broes voegt echt iets toe en hilarisch zijn ook de momenten dat hij opeens de stem van het vrouwelijke personage voor zijn rekening neemt. Eerlijk gezegd was dit een kortverhaal wat me, als ik het op papier zou lezen, niet snel zou aanspreken. Maar de performance zorgde ervoor dat ik toch van begin tot eind geboeid was. En het einde deed toch rillingen over mijn rug lopen. Dit verhaal zat heel sterk in elkaar.

Dan brachten Erwin Mortier en Christophe Vekeman ode aan Nescio, van wie honderd jaar geleden Dichtertje, Titaantjes en De uitvreter verschenen. Hoewel er veel gelachen werd tijdens het gesprek tussen Mortier en Vekeman vraag ik me af of veel mensen ook iets geleerd hebben over Nescio. Zelf wist ik eigenlijk niets over deze schrijver en dat is eigenlijk nog altijd zo. Het gesprek ontbrak wat mij betreft richting om echt verdieping te geven, maar zorgde wel voor veel hilariteit. De voordracht van Erwin Mortier was overigens prachtig.

Tot slot was het de eer aan Hassan Blasim, misschien wel de beste Arabische schijver van het moment volgens het programma. Blasim bleek een zeer sympathieke, enthousiaste man die de zaal toesprak alvorens hij een verhaal voorlas in het Arabisch. Hier moest het publiek zelf de inspanning doen om de vertaalde variant op het scherm te lezen. Ik vond het heel tof om de auteur in zijn moedertaal te horen voorlezen, maar had het misschien nog toffer gevonden als ieder Arabisch voorgelezen fragment gevolgd zou worden door hetzelfde fragment voorgelezen in het Nederlands, bijvoorbeeld met de mooie stem van Christophe Vekeman. Na een hele avond genoten te hebben van voorgelezen te worden, was het toch even omschakelen om zelf te lezen. Desalniettemin ben ik erg nieuwsgierig geworden naar de bundel Lijkententoonstelling.

Al met al was het een bijzonder fijne avond. De organisatie was piekfijn in orde en iedereen kreeg een mooie goodybag, waar een aantal boeken in zaten. Bij mij waren dit Van Flemish tot Catwalk (Pol Hoste), Koprot (Harry Vaandrager) en Deze hoedanigheid (Marente de Moor). Bij de prijs inbegrepen was ook een drankje achteraf, maar aangezien vriendlief en ik meedoen aan Tournée Minérale hebben we dat overgeslagen. Van alle aanwezige auteurs waren boeken te koop en er was de mogelijkheid je aangeschafte exemplaren te laten signeren. De sfeer was heel relaxt en het was een eer om door zoveel fijne auteurs voorgelezen te worden. Als de complete avond opgenomen zou worden in een podcast, dan zou ik dat met liefde nog meerdere keren terugluisteren. Absoluut voor herhaling vatbaar wat mij betreft!

Kort 2018: Haul

Meer leestips?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief
en ontvang ongeveer maandelijks verse boekentips!

4 reacties

  • Lalagè

    17/02/2018 at 20:00

    Ha wat tof zeg, zo’n avond vol korte verhalen. Ik vond de bundel van Gerda Blees erg goed.

    • Marcia van der Zwan

      17/02/2018 at 20:42

      Ik ben er vandaag direct in begonnen en de verhalen weten me keer op keer te raken. Ietwat luguber, maar tegelijkertijd ontroerend. Je weet vaak aan het begin al wat je kunt verwachten, maar toch hoop je dat het noodlot ontlopen kan worden..

  • Annelies

    17/02/2018 at 20:28

    Goed idee, zo’n podcast van een fijne literaire avond! Dit artikel doet me er trouwens aan denken dat ik dringend iets van Erwin Mortier moet lezen.

    • Marcia van der Zwan

      17/02/2018 at 20:42

      Ja, ik denk echt dat dat een gat in de markt is: podcasts van literaire avonden. Zo kunnen de thuisblijvers meegenieten 🙂 Ik heb ook nog nooit iets van Erwin Mortier gelezen trouwens. Daar moet ik ook dringend verandering in brengen.

Reageren is niet meer mogelijk.