Wilder Girls: gruwelijke ziekte plaatst kostschool in quarantaine

Wilder Girls
Rory Power
Macmillan Children's Books
2019
368

Wilder Girls vertelt een spannend en ietwat luguber verhaal over een kostschool in quarantaine vanwege een gruwelijke ziekte. Ik was gecharmeerd van de benauwende sfeer alsook het open einde. Helemaal origineel vond ik het verhaal niet, maar dat deed niet af aan mijn leesplezier. Een verslavend boek over vriendschap, liefde en de wil om te overleven.

Wilder Girls - Rory Power
Net als in Het schaduwjaar zijn de meisjes in Wilder Girls op elkaar aangewezen.

Kostschool in quarantaine

Op Raxter Island is de kostschool van de drie vriendinnen Hetty, Reese en Byatt in quarantaine geplaatst. Het is al achttien maanden geleden dat deze strenge regels voor de leerlingen van de Raxter School for Girls van kracht werden. Een vreemde ziekte, de Tox genaamd, liet de leraren één voor één sterven. Ook de leerlingen bleven niet ongeschonden. Hetty verloor haar oog en Reese’s hand is veranderd – ze heeft een soort zwemvliezen tussen haar vingers. Iemand anders heeft een tweede ruggengraat en weer een ander meisje heeft overal pijnlijke blaren.

Compleet afgesneden van het vasteland blijven de meisjes zo veel mogelijk op het schoolterrein. De Tox heeft het bos rondom de school wild en gevaarlijk gemaakt. Terwijl ze wachtten op een vaccin, blijft de Tox zijn gang gaan. De meisjes worden keer op keer opnieuw ziek en dat neemt bizarre vormen aan. Hoge koorts en veel bloed. Er barsten dingen uit hun lichaam of er ontbreken bijvoorbeeld steeds meer stukjes.

Dan verdwijnt Byatt. Hetty doet er alles aan om haar beste vriendin te vinden, ook al betekent dat het doorbreken van de quarantaine en het trotseren van de verschrikkingen die in de wildernis voorbij het hek liggen. Terwijl ze dieper graaft, leert ze verontrustende waarheden over haar school en wat er nog meer op Raxter Island leeft. En dat een vaccin misschien wel helemaal niet mogelijk is.

Keep the quarantaine, they said. Follow the rules and we’ll help you.
A knife in my belt, and the shotgun in my hands. A year and a half of empty sky, of not enough medicine, of bodies burning behind the school. We have to help ourselves.

Wilder Girls - Rory Power

Vriendinnen in gruwelijke tijden

Wilder Girls vertelt het verhaal van een gruwelijke ziekte en een meisjeskostschool in quarantaine. De hechte vriendschap tussen Hetty, Byatt en Reese vond ik erg mooi om over te lezen. Zeker in zulke moeilijke tijden lijkt het me fijn om iemand hebben om op terug te vallen. Ze hebben niemand anders dan elkaar. Ik vond het ook erg leuk om te lezen dat er tussen verschillende van de meisjes ook romances ontstaan. Ik houd van LGBTQ+-representatie in boeken op deze manier: niet als het hoofdonderwerp van het verhaal, maar als een vaststaand gegeven. En het lijkt me niet meer dan logisch dat er op een school met enkel meisjes ook gedatet wordt.

Rory Power vertelt haar verhaal met humor, maar ook met gruwel. Wilder Girls is niet geschikt voor de gevoelige lezer. Op het eerste gezicht lijkt dit een origineel en fris verhaal, zeker omdat de ziekte niet tot zombies leidt maar tot de meest vreemde mutaties. Tijdens het lezen ontdekte ik echter ook veel elementen uit andere YA verhalen die ik al eerder las. De vervormde lichamen denken me denken aan boeken als Pure, Spare and Found Parts en Uglies. Een meisjeskostschool zagen we ook in Only Ever Yours en in Eve zelfs in combinatie met een dodelijke ziekte buiten het schoolterrein. Deze herkenbare elementen deden voor mij overigens absoluut niet af aan mijn leesplezier.

Wilder Girls heeft een behoorlijk open einde, waardoor de lezer met veel vragen overblijft. Zelf vond ik dit wel wat hebben; eender welke verklaring had ik waarschijnlijk toch niet goed genoeg gevonden. Op deze manier houdt Rory Power de kracht van het verhaal in eigen hand. Dit open einde draagt bovendien bij aan de bizarre en gruwelijke sfeer doorheen het gehele boek. Wilder Girls lijkt me absoluut een aanrader voor de horror-liefhebbers van The Call.

Wilder Girls is een spannend en ietwat luguber verhaal voor de Young Adult liefhebber. Een gruwelijke ziekte plaatst een kostschool in quarantaine.

Wilder Girls - Rory Power

Helaas is dit boek (nog) niet in het Nederlands verschenen.