Tom Chatfield
David Orthel
Ans van der Graaff
Luitingh Sijthoff
2019
304

Dit is Gomorrah volgt Azi Bello, een ethische hacker, die zijn weg kent op het darkweb. Hier is alles te koop: drugs, wapens, porno’s en mensenlevens. Wanneer Azi terechtkomt in een samenzwering moet hij op zoek gaan naar de donkere marktplaats Gomorrah. Een plek waar de slechtste mensen levens en macht verhandelen. Dit is Gomorrah is een spannende tech-thriller die de lezer meeneemt op ontdekkingsreis naar de donkere kant van het internet.

Dit is Gomorrah - Tom Chatfield

Het leven van een hacker

Dit is Gomorrah start in januari 2014. Hamid en Kabir, twee neven, zijn naar Syrië vertrokken om te strijden voor IS. Ze maken veel geweld mee en één van hen moet dit met de dood bekopen. Na dit gewelddadige eerste hoofdstuk schakelt het verhaal over naar Azi Bello – de idealistische hacker. Hij kent de weg op het Darknet en maakt undercover deel uit van Defiance, een xenofobisch ultra nationalistische internetgroepering. Vanuit een armzalig schuurtje in zijn tuin kan Azi de hele wereld overzien. Hij concludeert dat er veel mis is met onze moderne maatschappij en zet zijn hackerskills in om tegen onrecht te strijden.

Het leven van Azi Bello wordt op zijn kop gezet als de jonge, wanhopige hacker Munira hem om hulp vraagt. Haar neef is gerekruteerd door terroristen en tijdens een van haar pogingen hem te redden, ontdekte ze een verschrikkelijke samenzwering. Ze heeft Azi’s hulp en connecties nodig om haar neef te redden. Maar is Munira wel te vertrouwen? Kan Azi überhaupt iemand vertrouwen wanneer identiteiten binnen slechts een paar klikken op het web gewijzigd kunnen worden?

Dit is Gomorrah - Tom Chatfield
Dit is Gomorrah is een aanrader voor fans van Dark Matter en De prijs.

Voor fans van tech

Het duurde eventjes voordat ik in het verhaal van Dit is Gomorrah kwam. In de eerste hoofdstukken krijg je veel informatie over je heen en voelt de schrijfstijl behoorlijk afstandelijk – hier en daar las het zelfs een beetje stroef. Maar dan opeens schiet de vaart in het verhaal en wil je niet meer stoppen met lezen. Het plot zit ingenieus in elkaar, niemand is wie je denkt dat diegene is en de actie-scènes volgen elkaar in hoog tempo op. Azi reist heel de wereld over. Van Londen en Berlijn naar Athene en Los Angeles.

Technologie speelt een belangrijke rol in dit verhaal. Ik heb hier zelf veel voeling mee, dus was helemaal mee met de thematiek. Ik kan me echter voorstellen dat mensen die minder weten van het wereld wijde web, soms een beetje overspoeld raken door de vele informatie in het boek.

Arthur C. Clarke zat er helemaal naast. Geavanceerde technologie is wel degelijk van magie te onderscheiden. Er zijn alleen twee soorten mensen: degenen die begrijpen hoe iets wordt gedaan en degenen die dat niet begrijpen.

Dit is Gomorrah - Tom Chatfield

Op het puntje van je stoel

Dit is Gomorrah wordt verteld vanuit verschillende perspectieven, al horen we meestal Azi aan het woord. Door middel van flashbacks ontdek je gedurende het verhaal hoe Azi en zijn vriend hun eerste stappen als hackers hebben gezet. Deze flitsen tussen verleden en heden geven het verhaal een extra dimensie. Bovendien kun je hierdoor de groei van Azi als hacker én als persoon beter kaderen. Sowieso vond ik Azi een tof personage. Online lijkt hij misschien stoer en dapper, maar in de echte wereld is hij eigenlijk behoorlijk angstig en introvert.

Vaak eindigen de hoofdstukken in dit verhaal met een enorme cliffhanger. Vervolgens kiest Tom Chatfield ervoor om in het volgende hoofdstuk een ander personage aan het woord te laten – waardoor je nog even op je honger blijft zitten. Deze perspectiefwisselingen komen altijd precies op het goede moment. Hierdoor blijft Dit is Gomorrah ontzettend spannend en moeilijk om weg te leggen. Het einde van Dit is Gomarrah is enerzijds afgerond, maar anderzijds totaal niet. Dus ik hoop dat er een vervolg komt én dat deze dan ook vertaald wordt.

Dit is Gomorrah is, wanneer het verhaal eenmaal op gang is gekomen,  een super spannend boek om in één ruk uit te lezen. Vol avonturen offline en online op the dark net. Met interessante thema’s als hackers, terrorisme, vriendschap en rouw. De schrijfstijl blijft op een afstandje van de personages – het is eerder alsof je een actiefilm kijkt in plaats van een boek te lezen omdat je niets weet over de gevoelens en emoties van de personages. Maar dat past ergens ook gewoon bij dit verhaal.

Met dank aan VBK Uitgevers voor het opsturen van een recensie-exemplaar!