Emily St. John Mandel
Maaike Bijnsdorp
Lucie Schaap
Atlas Contact
2020
324

Op een afgelegen eiland voor de kust van British Columbia ligt Hotel Caiette. Een luxueus vijfsterrenhotel in the middle of nowhere, alleen bereikbaar per boot. Tijdens een nacht die begon als alle anderen, wordt er een doodsbedreiging op een van de glazen muren geschreven. ‘Slik glas en stik erin.’ Nachtmanager Walter beseft dat de dader zich op het eiland moet bevinden. Misschien is het zelfs een van de medewerkers van het hotel. Deze bizarre bedreiging brengt Emily St. John Mandel in Het glazen hotel in verband met de mysterieuze verdwijning van een vrouw jaren later en het instorten van een gigantisch ponzifraudesysteem. Een spannend en onvoorspelbaar verhaal van de schrijver van het geniale Station elf.

Het glazen hotel - Emily St. John Mandel

De bedreigende eenzaamheid

‘Vincent in de oceaan’ heet het onheilspellende eerste hoofdstuk van Het glazen hotel. We schrijven het jaar 2008 en een jonge vrouw verdwijnt van het dek van een vrachtschip. Nog voor dat je echt een beeld hebt van de situatie springt St. John Mandel terug in de tijd naar 1994 en 1999. Moeiteloos beweegt de auteur zich tussen tijd en ruimte. Het is aan de lezer om het mysterie dat ze voorschotelt stukje bij beetje bij elkaar te puzzelen. We bevinden ons afwisselend in Hotel Caiette in de wildernis van Vancouver Island, aan boord van het vrachtschip Neptune Avramidis en tussen de wolkenkrabbers van Manhattan. Tel hier de sprongen door de tijd en de verschillende vertelperspectieven bij op en je bevindt je in een verhaal dat je niet meer loslaat. Zelfs niet nadat je de laatste pagina gelezen hebt.

Jonathan Alkaitis zwemt in het geld, terwijl Paul zijn toevlucht zoekt in drugs en Vincent in de kunsten. De hoofdpersonages in Het glazen hotel hebben echter ten minste één ding met elkaar gemeen. Ieder van hen is zoekende. Naar zichzelf, een plek om thuis te komen of naar vriendschap dan wel liefde. Eenzaamheid lijkt de verbindende factor. St. John Mandel voorziet haar personages bovendien van een rauw randje, wat hen des te realistischer maakt. Dit combineert de auteur met een filosofische inslag. Jonathan Alkaitis fantaseert over een contraleven: hoe zou zijn leven gelopen zijn als hij andere keuzes had gemaakt? Deze vraagt houdt uiteindelijk iedereen in dit boek bezig. Zouden de personages in een alternatieve werkelijkheid wel gelukkig zijn geweest? En geslaagd in het leven?

Emily St. John Mandel weet de lezer aangenaam te verrassen in deze intrigerende roman over eenzaamheid, macht, bedreigingen, fraude, drugs en verloren dromen. De centrale vraag is een filosofische over de loop van het leven: zijn wij de keuzes die wij maken of bepaalt het verleden onze keuzes? Het glazen hotel is een spannend boek om met zo min mogelijk voorkennis te lezen. Op deze manier kun je zelf het hele mysterie bij elkaar puzzelen en dat is absoluut de moeite waard.

Met dank aan De Club van Echte Lezers voor een leesexemplaar.